مقدمه تعلیم و تربیت سازنده، آن است که خودآموزی را به انسان
بیاموزد و او را در شکل دادن به روش و ساختار یادگیری خود توانا سازد، به
انسان بیاموزد که چگونه مسئولیت ادامة آموزش و پروش خود را بر عهده بگیرد، و
او را چنان بپرورد که جویندگی و بیش آموختن، خوی او شود و در دل و جان او
جای گیرد. اما، انسان جویا و پژوهشگر، باید ابزار جویندگی و پژوهش را
بشناسد تا بتواند به گنجینه های گذشته و حال دانش بشری که در کتابخانه ها و
مراکز اسناد و مدارک علمی گردآوری شده، دسترسی پیدا کند، و آن گنجینه ها
را پشتوانة کا ...