پیشرفت تحصیلی یکی از متغیرهای اصلی آموزش و پروش است ولی میتوان از
آن به عنوان شاخص عمده سنجش کیفیت آموزش و پرورش یاد کرد . معمولاً پیشرفت
تحصیلی بر اساس نتایج آزمون ها مورد سنجش قرار می گیرد و نمراتی که دانش
آموزان در دروس مختلف کسب می نمایند نشانی از میزان پیشرفت تحصیلی آنان
تلقی می کنند . یک مرحله از طراحی آموزش ، تعیین نظام ارزشیابی است .
ارزشیابی صحیح اطلاعاتی از قبیل نقاط قوت و ضعف موجود در طرح ، صحت و دقت
نحوه ارزشیابی و میزان آمادگی شاگردان برای قبول آموزشهای بعدی را در
اختیار معل ...