کودکان و دانش اموزان نا شنوا اگر چه در حقیقت به خاطر نقص شنوایی از
نظر رشد کلی ( رشدهوشی ) عموما از دانش آموزان نا بینا ضعیف تر هستند ،
اما مانند آنان بسهولت قابل تشخیص و شناسایی نیستند . از جمله مشکلات اساسی
آنان در زمینه گویایی است . اختلالات گویایی نتیجه ای است از نقص شنوایی ،
البته بجز در مواردی که اختلالی در دستگاه صوتی فرد بوجود می آید . دانش
آموزان نا شنوا نه تنها ازنظر رشد عمومی ضعیف هستند بلکه در طول زندگی از
نظر مهارت های برقراری ارتباط زبانی ، مانند درک مفاهیم و معانی کلمات ،
صحبت کر ...