فروشگاه گلد داک

فروشگاه گلد داک

فروشگاه جامع تحقیقات علمی و پژوهشی
فروشگاه گلد داک

فروشگاه گلد داک

فروشگاه جامع تحقیقات علمی و پژوهشی

بررسی جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی


مدیریت مشورتی مدیریت مشورتی نوعی برنامۀ مشارکت است که مدیران معمولاً دربارۀ موضوع هایی که با کار و زندگی کاری کارکنان مرتبط است مشورت می کنند در این شیوه مدیر در پذیرش نظرهای کارکنان آزاد است در این روش موجبات انگیزش و علاقمندی کارکنان را به کار خود در سازمان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 6
فرمت فایل doc
حجم فایل 162 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 121
بررسی جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی

فروشنده فایل

کد کاربری 48
کاربر

) مفهوم مشارکت

مشارکت به عنوان نوعی درگیری احساسی ـ روانی یک شخص در یک موقعیت گروهی که فرد را به یاری رساندن و همکاری کردن در پیشبرد اهداف گروه و پذیرفتن مسؤولیت بخشی از آن دلگرم و تشویق‌ می‌‌کند، تعریف شده است (اونز، 1987).

کرت لوین مشارکت را به صورت زیر تعریف نموده است: هرگاه مردم فرصت بیان اندیشه‌های خود را بیابند و در تصمیمی که بر سرنوشت آنان اثر می‌گذارد شرکت جویند به خلاقیت و نوآوری بیشتری روی می‌آورند و به پذیرش مسؤولیت وابسته می‌شوند (لوین، 1982).

برکنش متقابل اجنماعی که در آن افراد یا گروه ها،کار و فعالیت خود را به صورتی کم و بیش سازمان یافته و با کمک متقابل به هم می آمیزند تا هدفی مشترک تحقق پذیرد مشارکت گویند (ساروقی ،1370)

چند مفهوم اساسی مشارکت به شرح ذیل است:

1ـ مشارکت درگیر شدن فکری، عاطفی فرد در وضع و حال گروهی که آنان را برمی‌‌انگیزد تا برای دستیابی به اهداف گروهی در مسؤولیت شریک شوند.

2ـ مشارکت درگیر شدن فرد در فراگرد تصمیم‌گیری است.

3ـ‌ مشارکت وارد کردن هدف‌های گروهی در حوزه‌ی هدف‌های فردی است و پرورش و بالنده کردن هستی است (طوسی، 1372).

2-2-2) فلسفه مشارکت :

از دید فلسفی در مفهوم مشارکت اندیشه هایی راستین و راهبر جای دارد. بنیادی‌ترین اندیشه‌های زیرساز مشارکت عبارتند از:

1- پذیرش اصل برابری ارزش انسان‌ها. انسانها هرگاه در پیوند با یکدیگر از اهمیت و وزن برابر برخوردار شوند آنگاه مشارکت میان آنان میتواند سودوبهره مندی های بسیار برای همه فراهم آورد.

2- مشارکت یک فراگرد است که ازطریق آن کارکنان به دگرگونی‌هایی دست می‌‌یابند و خود را جزیی از تحولات به شمار آورده و به آن تعهد و دلبستگی دارند.مفهوم فراگردی بودن مشارکت بر سه ارزش بنیادی ذیل تأکید دارد:

الف) سهیم کردن افراد در قدرت واختیار ب) راه دادن افراد به نظارت بر سرنوشت خویش ج ) بازگشودن فرصتهای پیشرفت به روی افراد .

3- ساختن انسان به صورت خود فرمان که در سراسر هستی زندگی را چنان می پیماید که از پشتیبانی و نگهبانی دیگران بی نیاز می شود و راه زندگی خود را هم درست تر ترسیم می کند و هم درست تر می پیماید(طوسی،1372، 8-5)

فرایند مشارکت این فرصت را به وجود می آورد تا کسانی که بیشترین آگاهی را دارند در تصمیم گیری های سازمانی مشارکت نمایند،بنابراین تصمیمات بهتری گرفته می شود و میزان تعهد افراد نسبت به اجرای تصمیم ها افزایش می یابد(رابینز،1374، 401). مشارکت دهی کارکنان در تصمیم گیری های خرد و کلان سازمان یکی از اصول مؤثر و زمینه ساز بهبود جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی می باشد،که در صورت تحقق آن مؤسسات آموزش عالی رادر پیشبرد اهداف متعالی خود یاری خواهد نمود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.