فروشگاه گلد داک

فروشگاه گلد داک

فروشگاه جامع تحقیقات علمی و پژوهشی
فروشگاه گلد داک

فروشگاه گلد داک

فروشگاه جامع تحقیقات علمی و پژوهشی

مطالعه جامعه شناسی نفاق از دیدگاه قرآن


در بخش مسئله منافق و منافقین به ویژگی رفتار دو پهلوی منافقین اشاره داشته که در زمان شکست مسلمانان را سرزنش می کنند و در زمان پیروزی خود را همراه آنان می دانند و در زمینه برخورد با اینگونه افراد روش صبر و مدارا ، را پیشنهاد کرده (به استناد متون قرآن )و فلسفه دین مدارا و صبر تنبیه و توبه منافقان و
دسته بندی معارف اسلامی
بازدید ها 8
فرمت فایل doc
حجم فایل 341 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 350
مطالعه جامعه شناسی نفاق از دیدگاه قرآن

فروشنده فایل

کد کاربری 48
کاربر

کلمه منافقون 27 بار و کلمه نویسنده آورده است : 5 بار در قرآن مجید آمده است یعنی : از هر دو جنس در گروه منافقان دیده می شود طبرسی در وجه تسمیه این موضوع در جایی می گوید : منافق به سوی مؤمن با ایمان خارج می شود و بسوی کافر با کفر و یا منافق از ایمان بطرف کفر خارج شده است . در ادامه به تجزیه علل و ریشه های نفاق پرداخته می نویسد : نفاق چهار ستون دارد : هواپرستی ، سستی ، کینه و طمع . هواپرستی چهار پرده دارد :بغی و عدوان و شهوت و عصیان . پرده های سستی : هیبت ، گول و تعلل در کار و آرزو . پرده های کینه ورزی : تکبر و فخر و حمیت و عصبیت .پرده های طمع : شادی و خوش گذرانی و لج بازی و تکبر

در ادامه به نقل از پیامبر سه نشانه از منافق را ذکر نموده اند : سخن بدروغ گوید ، از وعده تخلف کند و در امانت خیانت نماید .

پیامبر چهار نشان برای منافق ذکر کرده اند : 1- نهادش هرزه است . 2- زبان و دلش دوتاست . 3- گفتارش جز کردارش می باشد . 4- نهان اش جز عیان اوست .

در بخش منافق و منافقان نویسنده اشاره به جنسیت منافقین داشته و با ارائه مثالهایی از قرآن به حضور هر دو جنس در گروه منافقان اشاره کرده است .

در بخش نگاهی به قرآن آیاتی از قرآن استناد نموده و به مشخصات منافقان از زبان قرآن پرداخته است .

در بخش شأن نزول آیات سیزده گانه درباره منافقین با استفاده از تفسیر نمونه و مجمع البیان و پرتوی از قرآن سعی در توضیح آیات داشته است . در ادامه در بخش نفاق نویسنده به همین سبک عمل نموده و نمونه هایی از آیات مربوط با منافقان را با مراجعه به تفاسیر ذکر شده بررسی نموده اند.

سپس در بخش چهره منافقان در زمان پیامبر به توضیح این مطلب پرداخته که تا زمان حیات پیامبر بالاخص پس از خراب کردن مسجد ضرار منافقین همواره در خفا کار می کردند . بعد از رحلت پیامبر کوشش و امکان نفوذ برای منافقین پیدا شد (شورای انتخاب جانشین ) از زمان (عمر خلیفه دوم ) بدعتهای پنهان از دید مردم در دین آغاز شد ولی در زمان عثمان بدعتها به صورت آشکار ادامه یافت .

در بخش دیگر به بیان ویژگی مؤمنان و منافقان از کلام پیامبر (ص) پرداخته است.

علامت مؤمن : نماز ، روزه ، انفاق ، زکات بر فقرا

نشانه های منافق : دروغ گفتن در گفتار – خلاف کردن در وعده ها – خیانت کردن در امانتها

در بخش آزار منافقان به ماجرای تاجگذاری عبدالله بن ابی و ناکامی او از حکومت و دشمنی این فرد با پیامبر (با بیان مثالی چون غزوه احد و جدا شدن تعدادی از سپاه اسلام و همراهی با عبدالله بن ابی )و مدارای پیامبر با این دشمن دوست نما اشاره نموده است .

در بخش دسته های مخالف ، منافقین را به دو دسته تقسیم نموده :

1- منافقینی که به خاطر تبعیت از اکثریت و حفظ منافع خود مسلمان شدند .

2- یهودیانی که جهت نفوذ در بین مسلمانان برای هویدا کردن اسرار مسلمانان نزد سران قوم خود به جمع مسلمانان پیوسته بودند .

در بخش نگاهی به نهج البلاغه نویسنده ، چندین خطبه و کلام را به عنوان توصیه امام علی (ع) به دوری از دورویی و پرهیز از تعامل با دورویان نقل کرده است .

در بخش سیمای مردم بصره از دیدگاه امام علی (ع) به دورو بودن و گسسته بودن پیمانهایشان و گناهکار بودن آنها اشاره کرده است سپس او به پیکار با نفاق پرداخته و یک عامل پیروزی نفاق با استفاده از جهل و حماقت افراد دانسته است . توصیه به تیزبینی و عدم ظاهر بینی از مهمترین نکاتی است که در این بخش به آن اشاره شده است .

در بخش دیگر به صفات منافقین پرداخته که عبارتند از :

1-فرصت طلبی 2-دروغ گویی3-خودپرستی4-وفا نکردن به عهد و پیمان 5-مروج فساد 6-جلو گیری کردن از کارهای نیک و پسندیده 7- در پیشرفت آیین حق کارشکنی کردن 8-در اختیار گرفتن ثروت و در تنگنا قرار دادن مسلمین از نظر مالی 9- ترس و وحشت از اینکه مبادا ظاهرشان روشن گردد 10- سوگند به دروغ یاد کردن 11-با بی میلی خدا را عبادت می کنند یا نماز می خوانند 12-تهمت تنها سلاح منافق است

با منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.