فروشگاه گلد داک

فروشگاه گلد داک

فروشگاه جامع تحقیقات علمی و پژوهشی
فروشگاه گلد داک

فروشگاه گلد داک

فروشگاه جامع تحقیقات علمی و پژوهشی

کارآموزی تقسیمات علوم جنایی

نیروی انتظامی که از آن با نام و واژه پلیس در سطح جهانی و بین المللی استفاده می شود یکی از نیروهای نظامی و امنیتی کشور محسوب می شود که امنیت داخلی کشور بر عهده همین نیرو می باشد البته وظایف متعدد و بی شماری خصوصاً در کشور ما بر عهدۀ همین نیرو می باشد لذا وظیفه اصلی و کلی این نیرو برقراری امنیت و آرامش در سطح جامعه می باشد حال این ایجاد امنیت مستلز
دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 29 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 36
کارآموزی تقسیمات علوم جنایی

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست :

ردیف

عنوان

صفحه

1 ـ

تقسیمات علوم جنایی

1

2 ـ

اهمیت پلیس علمی

2

3 ـ

تشخصی هویت اشخاص

6

4 ـ

روشهای قدیمی تشخیص هویت اشخاص ( مجرمان )

8

5 ـ

صحنه جرم و جمع آوری دلایل و مدارک

26

6 ـ

مهمترین دلایل و مدارک جرم که معمولاًٌ در صحنه های جرم بدست می آید

31

7 ـ

تشخص هویت ژنتیکی DNA

34

8 ـ

نتیجه گیری

35

9 ـ

فهرست منابع

36

10 ـ

ضمائم

مقدمه

نیروی انتظامی که از آن با نام و واژه پلیس در سطح جهانی و بین المللی استفاده می شود یکی از نیروهای نظامی و امنیتی کشور محسوب می شود که امنیت داخلی کشور بر عهده همین نیرو می باشد البته وظایف متعدد و بی شماری خصوصاً در کشور ما بر عهدۀ همین نیرو می باشد . لذا وظیفه اصلی و کلی این نیرو برقراری امنیت و آرامش در سطح جامعه می باشد حال این ایجاد امنیت مستلزم تلاش و کوشش شبانه روزی پرسنل این نیرو می باشد . اهمیت مرزها ، کنترل جاده ها ، پلیس 110 و برخی فعالیتهای امنیتی اکثراً بر عهده نیروی انتظامی می باشد و همین امر سبب شده که ناجا طی سالهای اخیر اهتمام ویژه ای به این بخش ها مبذول دارد . کشور عزیز ما ایران از لحاظ میانگین سنی جمعیت یکی از جوانترین کشورهای جهان می باشد ، لذا فعالیت نیروی انتظامی در آن از حساسیت بیشتری برخوردار است .

با اینکه مردم کشور ما پس از گذارندن جنگ تحمیلی 8 هشت ساله متوجه بسیاری از حربه ها ـ کینه توزی ها و دشمنیهای کشورهای غربی از جمله آمریکا بوده و هستند و بارها قاطعانه پاسخ آنها را داده اند . لذا باید قبول کنیم که نابهنجاری در داخل هر جامعه ای مسئله ای غیر عادی بنظر نمی رسد که بتوان روی آن را سرپوش گذاشت کشور ما نیز از این امر مستثنی نمی باشد . بر حسب آمارهای موجود در جامعه ما برای هر هزار نفر 4 نیروی پلیس وجود دارد و از سوی دیگر بخشی از همین مقدار نیروی پلیس نیز کارکنان وظیفه می باشد بدیهی است که بکارگیری کارکنان وظیفه با آموزشهای محدود و موقت در واحدهای انتظامی مخصوصاً در کلانتریها و پاسگاههایی که محل رجوع مردم با انواع متنوع مسایل می باشند مورد تأیید کارشناسان امور انتظامی و جامعه شناسان نمی باشد چرا که بصورت ناخواسته این کمبودها و فقدان آموزشها سبب نارضایتی نسبی یا کلان در سطح عموم خواهد شد بر این اساس آشنا سازی بیشتر مردم به حوزۀ وظایف و مسؤلیتهای ناجا و از سوی دیگر افزایش آموزش و تربیت نیروهای متخصص و کافی و ضرورتی هستند که پلیس انتظامی و کارکرد کلانتریها و پاسگاهها را به سوی تعالی و کارآمدی افزون تر سائق می گرداند . و انتظار می رود این دو سوی جریان متوازیاً مورد توجه فرماندهان محترم ناجا و برنامه ریزان و کارشناسان در داخل و خارج نیروی انتظامی قرار گیرد .

اگر بخواهیم بصورت کلی از مسئله خارج و آن را تخصصی تر مطرح و در مورد آن بحث نمائیم باید چند خطی بصورت مقدمه در خصوص موضوع مورد بحث ، که کشف علمی جرائم می باشد توضیحاتی ارائه شود .

بزهکاری ریشه در تاریخ زندگی اجتماعی انسانها دارد و به سبب همین استمرار جرم در بستر زمان است که دورکیم ، جامعه شناس فرانسوی نیمه اول قرن بیستم ، از آن به عنوان « پدیده ای عادی » و اجتناب ناپذیر ، در کنار سایر پدیده های زندگی اجتماعی یاد می کند . با این همه در طول تاریخ مواحه انسانها با پدیدۀ جرم تهولات مهمی را در ارتباط با دو مقولۀ مجازات و شیوۀ محاکمه و رسیدگی پیموده است . از شدت مجازاتها به تدریج و بویژه در یکی دو قرن اخیر کاسته شده و مفهوم انتقام و سزا دهی جای خود را به ضرورت بازپروری و بازسازگاری مجرمان داده است و انسانی شدن واکنشها و مجازاتها تحت تأثیر داده های جرم شناختی افقهای جدیدی را به روی علاقمندان حل مسائل جنایی گشوده است .

ادله اثبات دعوای کیفری نیز که یکی از موضوعات دادرسیهای کیفری است تحولات چشمگیری یافته است در طول تاریخ ، شهادت و اقرار در اثبات جرائم نقش اساسی و اغلب انکار ناپذیری را بویژه در دورۀ دلایل قانونی ، ایفاد کرده است . در گذشته ، دلایل قانونی بر قاضی تحمیل می شد و او چاره ای جز صدور حکم محکومیت بر مبنای دلایل ارائه شده نداشت .

اوردالی یا داوری ایزدی ، دوئل قضائی و شیوه های غیر متعارف کشف و اثبات جرائم نیز در کنار شهادت و اقرار یا در صورت فقدان آنها ، جایگاه خاصی را به خود اختصاص می داد و عدالت کیفری طی قرون متمادی با توسل به آنها تأمین می شده است . با این همه پیشرفت علوم و فن آوری در یکی دو قرن گذشته آثار خود را در همه زمینه ها و از جمله وسایل و ابزار کشف و اثبات جرائم آشکار ساخته است ، شهادت و اقرار بویژه در مواردی که تحت شکنجه و تهدید ، اکراه و اغوا اخذ شده باشد به تدریج اعتبار مطلق خود را از دست دادند و در برخی موارد نیز علم روان شناسی مقرون به صرفه بودن آنها را مورد تردید قرار داد .

چنین است که به ارامی دورۀ دلایل قانونی سپری می شود و دورۀ اقناع وجدانی قاضی که از آن گاهی به علم قاضی نیز تعبیر می شود فرا می رسد . در این دوره دلائل علمی به تدریج جایگاه خاصی می یابد .

تا آنجا که حتی شهادت و اقرار نیز در مواردی با محک آنها سنجیده می شود و علم جدیدی به نام جرم یابی ـ که متأسفانه در کشور ما گاهی به غلط از آن به جرم شناسی تعبیر می شود بر شاخه های علوم جنایی افزوده می شود . و پا به پای پیشرفت و توسعه علوم تجربی امکانات علمی و محکمه پسند و مؤثرتری برای کشف و اثبات جرم ، فراروی پلیس و محاکم قرار می گیرد .

تردیدی نیست که پلیس علمی در کشور ما ، نسبتاً نوپاست و به همین دلیل منابع و متون علمی کافی و متناسب با نیاز روز در دسترس دانش پژوهان قرار ندارد .

آنچه که بیان گردید مقدمه ای بود بر اهمیت پلیس و کارکرد آن در جامعه بویژه در جامعه ما که پس از این مقدمه می خواهیم مسئله کشف جرائم را بصورت علمی مورد بازگو و مطالعه قرار دهم .

تقسیمات علوم جنایی :

علوم جنایی مجموعه علومی است که با پدیدۀ جرم و بزهکاری در ارتباط است و برای کشف جرائم و احقاق حق و تأمین عدالت کیفری در خدمت دستگاه عدالت کیفری قرار می گیرند .

این علوم عبارتند از : حقوق جزا ، جرم شناسی ، سیاست جنایی ، جامعه شناسی کیفری ، روان شناسی کیفری ، روان پزشکی کیفری ، کیفر شناسی و جرم یابی .

جرم یابی که دربارۀ کاربرد علوم مادی در کشف جرائم و شناسایی مجرمان و اثبات جرم بحث می کند ، به سه شاخه پلیس علمی ، پزشکی قانونی و روان شناسی قضائی تقسیم می شود .

بنابراین پلیس علمی ( کشف جرائم ) یکی از شاخه های جرم یابی به حساب می آید که موضوع بحث این مقاله می باشد .

اهمیت پلیس علمی ( کشف جرائم ) :

برای روشن شدن اهمیت پلیس علمی که عمدتاً بر علوم تجربی و دلایل فیزیکی متکی است ابتدا ایجاب می نماید انواع دلایل و به عبارت جامع تر وسایل اثبات جرم مورد توجه و مقایسه قرار گیرد تا از این طریق اهمیت دلایل مادی در مقایسه با دلایل نظری در احقاق حق و تأمین عدالت کیفری روشن می گردد .

دلایل ( وسایل ) اثبات جرم به طور اجمال عبارتند از : اقرار ، قسم ، شهادت ، شهود ، معاینات محلی ، قرائن و امارات و علم قاضی از دیدگاه این بحث این دلایل به دو دسته متمایز از هم تقسیم می شود .

1 ـ دلایل مادی یا شواهد عینی :

همانند آثار انگشت ، خون ، اسپرم ، مو ، اسلحه ، گلوله ، پوکه ، خط ، امضاء و غیره ، این گونه دلایل قابل لمس ، مشاهده و ارائه و استناد بوده و رد و انکار آن غیر ممکن است در ذیل چند نمونه از نقش انکار ناپذیری اینگونه دلایل در کشف جرائم و رد ادعاهای واهی ذکر می گردد .

آثار انگشت :

قاتلی پس از دستگیری و اعتراف قتل توانست از زندان فرار کند . چند ماه بعد جسد متلاشی شده و خشکیدۀ شخصی در همان حوالی کشف گردید که از روی مشخصات ظاهری قابل شناسایی نبود و هیچ گونه مدرک و هویتی همراه نداشت . خانوادۀ قاتل فراری با استفاده از این فرصت و برای لوث نمودن موضوع قتل اولی و متهم کردن خانوادۀ مقتول مدعی شدند جسد مکشوفه همان قاتل فراری است که بعد از فرار توسط نزدیکان مقتول به قتل رسیده است ، تحقیقاتی که توسط قاضی مسئول پرونده در جهت رد یا اثبات ادعای آنان بدست آمد به نتیجه نرسید ولی با انگشت نگاری از انگشتان خشک و چروکیده جسد و مقایسه آن با آثار انگشت ذیل اوراق بازجوئی قاتل فراری به طور قاطع مشخص شد . که جسد مکشوفه قاتل فراری مورد نظر نیست .

مو :

اتومبیلی با عابری تصادف کرد و با عبور از روی سر آن موجب مرگ وی شد راننده با اتومبیل از صحنه تصادف متواری گردید و کسی نیز نتوانست شماره آن را یادداشت کند بعداً هم که با توجه به اظهارات و نشانه های شهود اتومبیل مورد نظر شناسایی شد . راننده منکر تصادف یاد شده گردید . ولی کارشناس با معاینۀ دقیق قسمت زیر جلوبندی اتومبیل چند تار مو لای اتصالات فلزی آن کشف کرد که با موی مقتول کاملاً مطابقت داشت و رانندۀ اتومبیل چاره ای جز اعتراف به تصادف نداشت .

دستخط :

شخصی تنها وارث زن و شوهر ثروتمندی بود که برای تملک هر چه سریعتر اموال آنها هر دو را در محل سکونتشان به قتل رساند ولی چون تا چند روز پس از حادثه کسی از کشته شدن آنها اطلاع پیدا نکرد و اجساد در محل بودند قاتل از همسر خودش می خواهد با نوشتن و الصاق یادداشتی روی در وردی محل حادثه ، کشته شدن دو نفر مذکور را به اطلاع دیگران برساند . و همسرش نیز به همین نحو عمل نمود ، بعداً که موضوع قتلها پیگیری شد از روی تنها برگه ای که در محل بود ـ یعنی همان نوشته و استکتاب از مظنونین از جمله همسر قاتل ، نویسنده دستخط شناسایی شد که در بازجوییهای بعدی بانوی مذکور به ارتکاب قتل توسط شوهرش شهادت داد .

2 ـ دلایل نظری

همانند : اقرار ، شهادت شهود ، قسم این قبیل دلایل قابل لمس و مشاهده و ارائه نیستند و اثبات واقعیت آنها مشکل است از سوی دیگر به تجربه ثابت شده که این دسته از دلایل بعضاً تحت تأثیر انگیزه های مالی ، عاطفی و روانی ، تهدید و ارعاب ، تطمیع ، فراموشی ، کینه ، حسد و کم هوشی ، بیماری و غیره قرار گرفته و واقعیتها روشن نشده است . بارها در عمل مشاهده شده اشخاص به یکی از علل فوق بر خلاف واقع به اعتراف جرمی اعتراف ، یا در مورد آنها شهادت داده یا قسم خورده اند و یا برعکس با وجود ارتکاب جرم ، به علت عدم اعتراف مرتکب یا سکوت و کتمان شهود ، کشف آنها مقدور نشده است .

چند گونه از این موارد در ذیل ذکر شده است که عبارتند از :

1 . اقرار به ارتکاب جرم با انگیزۀ کسب منافع مالی ؛

2 . اقرار به ارتکاب جرم با انگیزه عاطفی ؛

3 . اقرار به ارتکاب جرم تحت تأثیر عوامل روانی ؛

با توجه به مراتب فوق علاوه بر لزوم دقت و احتیاط در قبول دلایل نظری اهمیت توجه و عنایت به دلایل فیزیکی ( مادی و حسی ) نیز روشن می گردد . خواه دلایل مذکور جنبۀ موضوعیت داشته باشد ، و یا خواه جنبۀ طریقت داشته باشد .

تقسیمات پلیس علمی ( کشف علمی جرائم )

1 . تشخیص هویت اشخاص ( افراد عادی ، مجرمان و اجساد مجهول الهویه ) ؛

2 . بررسی صحنه های جرم و جمع آوری دلایل و مدارک ؛

3 . بررسی آزمایشگاهی دلایل و مدارک مادی جرم و تجزیه و تحلیل آنها ؛

4 . آگاهی از شگرد کار و روشهای ارتکاب جرم مجرمان ؛

5 . شناخت علل و انگیزه های مجرمان در ارتکاب جرم ؛

6 . تحلیل صحیح از چگونگی دقوع جرائم ؛

7 . نحوۀ صحیح مصاحبه با شاکی ، شهود ، مظلومین ، و متهّمان و بازجوئی از آنها ؛

البته لازم به یاد آوری می باشد که تصمیمات فوق الذکر کاملاً به هم مرتبط می باشند و در پیگیری و کشف جرائم مانند حلقه های یک زنجیر به هم پیوسته هستند .

3 . تشخیص هویت اشخاص :

هویت مجموعۀ صفات و مشخصاتی است که موجب تشخیص یک فرد از افراد دیگر یا یک شیء از اشیاء دیگر می شود . عواملی که ممکن است باعث شود مجریان قانون نیاز به تشخیص هویت اشخاص پیدا کنند به طور اجمال عبارتند از :

1 . لزوم آگاهی مراجع ذی صلاح قضائی از سوابق کیفری و احوال شخصیه اشخاص مورد نظر به منظور رهایی از قبیل : صدور قرار یا اخذ تأمین مناسب ، تکمیل تحقیقات ، تشخیص اینکه جرم ارتکابی از مصداقهای تعدد یا تکرار جرم است یا خیر و بالاخره تصمیم قضایی مناسب دربارۀ متقاضیان صدور گواهینامۀ عدم سوء پیشینه کیفری و محکومانی که تقاضای عفو یا آزادی مشروط یا تعلیق مجازات دارند .

2 . رعایت اصل شخصی بودن ، مسئولیت و جلوگیری از اشتباه یا استبدال در این زمینه .

3 . شناسایی و تحت نظر قرار دادن آن دسته از مجرمان حرفه ای که پس از آزادی از زندان ، ممکن است با مخفی نگهداشتن هویت واقعی و سوابق سوء پیشین خود ، در صدد پیدا کردن فرصت مناسب برای ارتکاب مجدد جرم باشند .

4 . شناسایی هویت واقعی آن دسته از ارباب رجوع بانکها ؛ دفاتر اسناد رسمی ، و مسافران عازم خارج کشور و شرکت کنندگان در کنکور و مسابقات و غیره که در مدارک و هویتشان مورد شک و تردید باشد . و نیز کسانی که قادر یا حاضر به ابراز هویت خود نیستند . همانند افراد لال ، مسن ، کودکان یا افراد سابقه دار .

5 . شناسایی اجساد و اشخاص الهویه به منظور پیگیری مسائل بعدی آنها .

4 ـ روشهای قدیمی تشخیص هویت اشخاص ( مجرمان )

1. شناسایی مجرمان بواسطه قطع بودن برخی از اعضاء بدن آنها

قطع برخی از اعضاء بدن ـ متناسب با جرم ارتکابی ـ که از قدیم به عنوان مجازات اعمال می شده ، بعدها می توانسته وسیله موثری برای پی بردن به هویت و سوابق سوء این قبیل اشخاص باشد .

برای نمونه قطع بودن دست ، نشانه ای از سابقه ارتکاب سرقت ، قطع بودن زبان نشانۀ سابقه جرم تهمت و افتراء و قطع بودن انگشتان دلیل سابقه ارتکاب خالکوبی غیر مجاز بوده است .

2 . داغ کردن ( علامت گذاری ) مجرمان با فلز گداخته

یکی از قدیمی ترین روشهای مجازات و در عین حال تشخیص هویت بزهکاران حرفه ای ، ایجاد علامت زایل نشدنی با فلز گداخته روی بدن ( پیشانی ، گونه و کتف ) آنها بوده است .

3 . دفیله

یکی دیگر از روشهای قدیمی تشخیص هویت مجرمان بوده است . در این روش پلیس در روزهای خاصی از هفته زندانیان تازه وارد و متحمان و مظنونینی را که هویت و سوابق پیشین آنها مشخص نبود ، در محوطه زندان شهر جمع کرده و آنان را در مقابل مأموران کلانتریها و زندانبانان قدیمی ـ که به مناسبت موقعیت شغلی خود مدتها با مجرمان زیادی سروکار داشتند ـ و نیز زندانیان قدیمی ـ که مدت قابل ملاحظه ای از عمرشان را در زندان سپری کرده و مجرمان زیادی را دیده و می شناختند عبور می دادند تا حتی المقدور به کمک این 3 گروه ، اخیر از میان اشخاص یاد شده زندانیان فراری و اشخاص سابقه دار را شناسایی نمایند .

4 . پوشاندن لباس مخصوص

یکی دیگر از روشهای شناسایی مجرمان در گذشته ملزم نمودن آنها به پوشیدن لباس مخصوص و مشخص بوده است تا حین تردد در کوچه و خیابان دیگران با مشاهده لباس یاد شده آنها را بشناسند .

امروزه با توجه به گسترش شهرها ، و انبوه جمعیت دیگر این روش به صورت گذشته کاربردی برای تشخیص هویت مجرمان ندارد و فقط در زندانها برای اعمال اصول زندانبانی و تفکیک و طبقه بندی گروههای مختلف زندانی ـ از قبیل بازداشتیها و محکومان ـ از یکدیگر ، هر گروهی را با پوشاندن لباس مخصوص از سایر گروهها متمایز می نماید .

5 . خالکوبی

خالکوبی عبارتست از ایجاد نوشته ، نقش یا علامت خاص روی پوست بدن از طریق وارد کردن مواد رنگی ( به وسیله سوزن یا دستگاه مخصوص ) به داخل پوست .

در خالکوبی ذرات ریز رنگ به علت اختلاف بازی که با هسته سلول پوست دارند جذب آنها شده و ثابت می گردند . به همین دلیل نقوش خالکوبی در اثر شستشو ، استحمام یا تماس پوست بدن با لباس و غیره محو نمی گردد و در تمام عمر روی بدن بر جای می مانند البته نقوش خالکوبی بر اثر مرور زمان دچار تغییراتی می شوند که اهل فن و خالکوبهای حرفه ای با بررسی این تغییرات می توانند قدمت آنها را تا حدودی معین نمایند .

6. تن پیمایی :

تن پیمایی عبارتست از روش تشخیص هویت مجرمان بر اساس توصیف و اندازه گیری قسمتهایی از بدن آنها .

امروزه ، تن پیمایی به عنوان یک روش مستقل تشخیص هویت در هیچ جا مورد استفاده نیست . فقط در برخی موارد برای تکمیل فرمهای بیوگرافی زندانیان تازه وارد ، و یا فرمهای استخدامی افراد و نیز در شناسایی و تعقیب مجرمان فراری و ... ، برخی از معیارهای تن پیمایی همانند طول قد ، رنگ چهره ، رنگ مو ، رنگ چشم ، و سایر علایم مشخصه مورد استفاده قرار می گیرد در هر حال زحمات آلفونس برتیون را که به او لقب پدر تشخیص هویت مجرمان داده است نباید نادیده گرفته شود .

تصویر گویا :

یعنی مشخصات تن پیمایی هر مجرم به همراه توصیف دقیق و روشن مشخصات ظاهری وی از قبیل رنگ مو ، رنگ چشم ، رنگ پوست ، شکل و اندازۀ سر و صورت و سایر اندامهای بدن ، آثار خالکوبی ، خال ، سالک و زخم و بالاخره بنیه ، رفتار زبان ، لهجه و ... نیز از کارهای مفید این دانشمند است .

افزون بر آن چهره نگاری یهنی تهیه تصویر مجرمان مجهول الهویه فراری ، با استفاده از توصیفی که شهود و شاکیان از مشخصات ظاهری و چهرۀ آنها به عمل می آورند و امروزه در کشف جرائم و شناسایی مجرمان فراری نقش مؤثری ایفا می نماید . در حقیقت سیر تکامل یافته تن پیمایی و تصویر گویا است .

روشهای فعلی تشخیص هویت اشخاص ( افراد عادی و مجرمان)

1 ـ عکاسی

الف ) عکاسی از مجرمان

از همان ابتدای ظهور صنعت عکاسی ، عکس به عنوان یک وسیلۀ مؤثر برای تشخیص هویت افراد مورد توجه و استفادۀ دست اندر کاران کشف جرائم و تشخیص هویت قرار گرفت .

اهمیت عکس از آن جهت است که ممکن است انسان در حالی که به کسی یا چیزی نگاه می کند ، به علت عدم تمرکز حواس کمی وقت ، ضعف بینایی ، کور رنگی ، شب کوری ، کمی نور و غیره نتواند تمام یا قسمتی از جزئیات آن را ببیند ، و یا به خاطر بسپارد ولی عکس می تواند برای همیشه یک خاطرۀ زنده و گویا از سوژه مورد نظر در خود ضبط نماید و در مواقع ضروری در معرض دید قرار دهد و جزئیاتی را که احتمالاً به دلایل فوق و در برخورد اولیه از چشم کسی دور مانده یا فراموش شده است ارائه نماید .

ب ) کاربردهای عکس در تشخیص هویت

عکس به عنوان یک وسیله مؤثر تشخیص هویت اشخاص به دو صورت کاربرد دارد .

1 . تطبیق عکس با قیافه شخصی که احتمال می رود عکس متعلق به وی باشد.

در مواردی که از یک مجرم فراری مجهول المکان فقط عکس وی در اختیار پلیس باشد ، معمولاً پلیس عکس مذکور را تکثیر و به واحدهای تابعه بخشنامه می نماید تا چنانچه مأموران صاحب عکس را یافتند وی را دستگیر نمایند . حال اگر شخص مظنونی که با عکس شباهت دارد ، توسط پلیس دستگیر گردد ولی منکر ارتکاب جرم و فرار باشد ، کارشناس با تطبیق عکس با قیافه شخص دستگیر شده می تواند تشخیص دهد که وی واقعاً صاحب عکس مورد نظر می باشد یا خیر . تطبیق عکس افراد گمشده ، با این قبیل اجساد می توان آنها را شناسایی نمود .


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.