آیین بودا در قرن پنجم و از طریق چین و کره به ژاپن وارد شد و با ساخت نخستین
معابر به سبک آسیای قاره ییهمراه بود. نجاران کره یی معماری چوبی سلسله
تانگ را از چین به نارا که در سال 710 پایتخت ژاپن شد، آوردند.
از نمونه های آثار آنان می توان از معبد هوریو (670) و معبد توشودای (754) نام
برد که در هر دو بنا ازدستک های طره دار و بام های کاس که از ویژگی های
شیوه چینی است، استفاده شد. اولین ساختمان های مسکونی نیز بازتاب همین
نفوذ آسیای قاره یی است . یکی از بقایای این معماری اشرافی کوشک هودو در
عمارت بیودو – این استکه در سال 1053 بنا شده و مشخصه آن شبکه شمع
های پایه است که ساختمان و طارمی های آن را بالاتر از سطح
زمین قرار می دهد.
سبک کوشکی بعدا تکامل یافت و در قرن های هفدهم و هجدهم با آثار با
شکوهی مانند ویلایسلطنتی کاتسورا نزدیک کیوتو (یا هیان کیو، که از 794 تا
1869 پایتخت بود) شکوفا شد.
قلعه های ژاپن قرون وسطی، که عمدتا از سنگ و روسازه چوبی ساخته می
شد، در قرن پانزدهم به وجود آمد و از1550 به بعد رواج بسیار یافت، تا 1615 که
اکثر آنها کاملا منهدم شد و ساختن آن نوع قلعه نیز ممنوع شد.
معماری مسکونی بر خلاف قلعه ها تا همین اواخر سنتی ماند. مشخصه آن
عبارت بود از سازه یی چوبی، بام سفالی ودیوارهای کاغذی و استفاده از تاتامی
(زیر اندازی از ساقه برنج) به عنوان پیمون در طراحی نسبت ابعاد در پلان.
تاثیر تاریخ و ادیان در هنر معماری ژاپن
الف) آثار هنری ژاپن از زمان استقرار بشر در این کشور، یعنی در حدود هزاره
دهم پیش از میلاد ، تا به امروز درطول تاریخ، کشور ژاپن در معرض تهاجم
ناگهانی ناگهانی ایده های جدید و بیگانه متعدد قرار گرفته است و در پی آن،
ادوار زیادی را به دور از ارتباط وسیع با سرزمین های دیگر سپری کرده است. به
مرور زمان ژاپنی ها توانستند ازفرهنگ بیگانه الگو پذیرند و آن را جذب کنند و حتی
توانستند آن دسته از سازه های فرهنگ بیگانه را که مکملخاستگاه های زیبا
شناختی شان بود، ژاپنی کنند.
و..............
فایل پاورپوینت 21 اسلاید