دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 31 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 17 |
پروپوزال پژوهشی در فرهنگ و هنر اقوام صابئین در خوزستان
شامل زیر میباشد
بیان مسأله (تشریح ابعاد، حدود مسأله ، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیر های مربوط به پرسش های تحقیق ، منظور تحقیق ) :
اهمیت و ضرورت:
سوابق مربوط ( بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق ) :
پژوهش های داخلی:
پژوهش های خارجی:
فرضیه ها ( هر فرضیه به صورت یک جمله خبری نوشته شده است .) :
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها :
اهداف تحقیق ( شامل اهداف علمی1 ، کاربردی 2 و ضرورت های 3 خاص انجا تحقیق ):
هدف کاربردی بیان نام بهره وران ( اعم از مؤسسات آموزشی و اجرایی و غیره ):
جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق :
نوع روش تحقیق:
انواع متغیرها (وابسته - مستقل و...):
جامعه، نمونه و روش نمونه گیری:
ابزار پژوهش (شرح کامل پرسشنامه ها و پکیج ها) :
« صـابئی » از ریشـة « صَبَأَ » به معنای « طلع »، « خرج » و « برز » میباشد. جوهری در الصحاح نوشته است : « صبات. .. هنگامی که برای آنان ظـاهر شـد. صبا ناب البعیر : دندان نیش شتر ظاهر شد و صبات ثنیه غلام : دنـدان پسـرآشکار شد »( جوهری، بیتا، ج2، ص67 ). ابنمنظور نیز مینویسد : « صـَبَأَ عـلیهم یَصـْبَأُ صَبْأً و صُبُوءاً و أَصْبأَ کلاهما : طَلَعَ علیهم »( ابـنمنظور، 1404ق، ج1، ص108)
از صابئین در قرآن کریم چند بار به صراحت نام برده شده است و بر موحد بودن صابئین تاکید شده است( بقره : 62 ؛ مائده : 69 ؛ حج : 17 ؛ انعام : 85 ؛ ).
درباره مفهوم و ماهیت اقوام صابئین سخن بسیار گفته شده است و محققان از گذشته تا به امروز در این باره نظرات بسیار و گاه متفاوتی داده اند ؛ برخی آنان را از پیروان حضرت نوح دانسته اند( ابن منظور، 1404ق، ج1، ص108 ؛ راغب اصفهانی، 1412ق، ص475) ؛ و بعضی آنان را منحرفان از طریقت حق شمرده اند( شهرستانی، 1414ق، ج2، ص307) ؛ و به نظر برخی دیگر آن ها ماندائیها یا صبه، فرقه یهودی و مسیحی بینالنهرین یعنی مسیحیان پیرو یحیی معمد هستند( دهـخدا، 1377، ذیل مـاده صابئین) ؛ و برخی مورخان پا را فرا تر گذاشته و گفته اند که آنان نه یهودیاند، نه مسیحی و نه دینی دارند( طـبری، 1412ق، ج1، ص 253 ). اما بسیاری از محققان و پژوهشگران با استناد به نص صریح قرآن کریم و منابع گوناگون شفاهی و مکتوب تاریخی صابئین را اهل کتاب و یکتاپرست معرفی نموده اند( ابنالعبری، 1992م، ص1 ؛ یعقوبی، بیتا، ج1، ص 147 ؛ طوسی، بیتا، ج1، ص283 ؛ ابوالفتوح رازی، 1408ق، ج1، ص 315 ؛ سیوطی، 1404ق، ج1، ص 75 ؛ طباطبایی، 1417ق، ج14، ص 358 ).
به هر روی تعیین دقیق ماهیت دینی و اعتقادی صابئین کار ساده ای نیست و مطابق با آنچه محققان کهنه کار در این باره گفته اند پژوهش تک بعدی در آثار و احوال این قوم ممکن است ناقص باشد و به نتیجه مشخصی ختم نشود چراکه این قوم گروهی دینی زنده و رازدارند و بـه آسانی از بـاورهایشان پرده برنمیدارند و به سادگی درباره آیینهایشان سخن نمیگویند( حزبایی زاده، 1390 ش، 32) ؛ و در این تحقیق بنا براین نیست که وارد مبحث حقیقت دینی و مذهبی قوم صابئین شویم و آنچه اهمیت دارد این است که این قوم با ویژگی های مختلف دینی و فرهنگی با سابقه کهن تاریخی وجود دارند و از جنبه های مختلف قابل بررسی هستند.
به هر صورت صابئین مندایی قومی هستند اصالتا سامی که حدود دو هزار سال پیش، از اورشلیم به بین النهرین کوچیدند و امروزه عمدتا در عراق و بخش کوچکتری هم در ایـران ساکن هستند. منداییان در کنارههای رودخانههای دجله، فرات و کارون زندگی میکنند. جمعیت آنها را ۷۰ هزار نفر در عراق و ۲۵ هزار نفر در ایران برآورد میکنند( فروزنده، 1379 ش، 8 ). قریب ۷۵۰۰۰ نفر تا سال ۲۰۰۲ در عراق زندگی میکردند که پس از جنگ میان آمریکا و عراق بیشتر آنها به اردن و سوریه و نیز کشورهای غربی کوچ کردند.
زبان قومی - دینی صابئین مندایی، گویشی از زبان آرامی است. آنها کتابهای دینی متعددی دارند که مهمترینشان عبارتند از : « گنزاریا » یا گنج بزرگ که وحی الهی به حضرت آدم تلقی میشود، و کتاب « ادراشادیهیا »( تعالیم یحیی) که حاوی مواعظ حضرت یحیی است( رصافیان، 1385 ش، 57 ).